UGRAY KÁROLY (1901-1998)
Ugray Károly Budapesten, 1901. február 2-án
született. (Az Ugray nevet az Ungerröl 1938-ban magyarosította.)
Gimnáziumi tanulmányai után a Müegyetemre
iratkozott be, de mivel szülei nem tudták anyagilag
támogatni fiúk tanulmányait, ezért a
Magyar Királyi Honvédség ösztöndíjasaként
végezte el az egyetemet.
Mérnökhallgatóként
került 1923. márciusában a Folyamerök újpesti
„Gróf Csáky” laktanyájába
mühelyfönöki beosztásba, ahol megismerkedett
az itt lévö búvárcsapattal, ami egész
további életét alapvetöen meghatározta.
A
következö évben, a diplomája megszerzése
után müszaki hivatali fönöki beosztást
kapott, majd késöbb dr. Hardy Kálmán altábornagy
folyamör-fökapitány mellé müszaki tanácsadóvá
nevezték ki.
A
Csáky laktanyába kerülése utáni
évben búvárvizsgát tett. Parancsnokai
engedélye alapján összegyüjtötte a
trianoni béke diktátum miatt szétszóródott
búvárfelszereléseket, és nagy energiával
látott hozzá a búváregység megszervezéséhez.
Tanulmányozta a nyugat-európai búvár
szakirodalmat, majd búvárszabályzatot készített,
tehát lényegében újraszervezte, új
alapokra helyezte a Folyamörerök búváregységét.
Engedélyt kért és kapott rendszeres merülési
gyakorlatok megszervezésére, melyek során igen
gyakran közhasznú „civil, polgári”
feladatokat is végeztek búvárai. Mivel a tényleges
katonai szolgálat letelte után a katonabúvárok
leszereltek és újak vonultak be, ezért az általa
szervezett, irányított búvártanfolyamok,
az újoncok búvárkiképzése folyamatos
feladatot jelentett. A II. Világháború kezdetére
lényegében egy komoly elméleti felkészültséggel
és nagy gyakorlati tapasztalatokkal rendelkezö, jól
felszerelt búváregységet szervezett meg.
Ugray
Károlynak és a Folyamörség búvárainak
az 1941-es év új és nagyon komoly kihívást
jelentett, mivel a legnehezebb és legveszélyesebb
munkákra kellett felvonulniuk és elvégezniük:
a háborús cselekményekben felrobbantott hidak,
elsüllyesztett hajók felderítését,
a roncsokba történö behatolást, azok szétdarabolását
és kiemelését. Ennek az volt az oka, hogy hazánk
1941-ben visszafoglalta a Dél-vidéken az un. baranyai
háromszöget. Az innen visszavonuló-menekülö
jugoszláv egységek felrobbantották az újvidéki
hidakat. A hajózó út roncsoktól történö
megtisztítása Ugray Károly búváraira
várt. A parancsnoknak számos új szakmai problémával
kellett szembenéznie és megoldania: egy idöben
több egysége, különbözö különösen
veszélyes helyszínen dolgozott, igen nehéz
körülmények között, katonai feladatokat
ellátva, melyek során folyamatos robbantásokkal,
víz alatti vágással, gyorsan kellett a roncsokat
eltávolítaniuk. Eredményesen végezték
el – többek között – Dél-vidéken
az Újvidéki-, a Gombosi-híd, a Dráva
nevü monitor kiemelését, majd késöbb
Budapesten a lebombázott Újpesti vasúti híd
roncsainak, és a felrobbantott Margit-hídról
a Dunába zuhant jármüveknek a kiemelését.
A
II. Világháború után Ugray Károly
jelentkezett az un. igazoló bizottságnál, amely
alezredesi rendfokozatát meghagyta és a Magyar Néphadsereg
állományába átvette. Még ebben
az évben a Közlekedési- és Postaügyi
Minisztériumba helyezték át a hajó-
és híd roncsmentesítési feladatok koordinálására.
Gyakorlatilag újra ott kellett Ugraynak kezdenie a munkát,
mint 1923-ban a Csáky laktanyába kerülésekor:
a búvárfelszerelések szétszórva,
a tapasztalt búvárok egy jelentös része
külföldön hadifogságba volt. A fiatalkori
lendülettel azonosan kezdte újra a semmiböl való
építkezést, hogy a nagyon sok és nagyon
veszélyes munkákat, a háború okozta
pusztítás víz alatti tanúinak, a roncsoknak
az eltávolíttatását megszervezze, feltételeit
biztosítsa. Kitartása, lendülete és saját,
illetve búvárai eredményei igazolta, bizonyította
hivatástudatát, a búvármunkák
iránti elkötelezettségét…
A
Közúti Hídfenntartó Vállalat igazgatójának
1950-ben nevezték ki, majd a Hídépítö
Vállalattal történö cégegyesülés
után a búvárok, tüzszerészek, hajósok
tevékenységét összefogó Különleges
Osztály föépítésvezetöjének
nevezték ki. Ezt a beosztását 1961-ig, nyugdíjazásáig
töltötte be.
Ugray
Károly nagyon gazdag és sokrétü elméleti
és gyakorlati ismereteit a „Búvárismeretek”
címü könyvében foglalta össze, amit
a Közlekedési Kiadó 1953-ban jelentetett meg.
Napjainkig is ez az egyetlen nehézbúvár-, és
búvármunka ismereteket tartalmazó, magyar nyelven
megjelent módszertani szakkönyv. Ugray a magyarországi
viszonyoknak megfelelö, a munkavégzéshez használható
dekompressziós táblázatot is kidolgozott. Nevéhez
füzödik a háromtömlös hidrogén
vágópisztoly kifejlesztése is. Irányítása-felügyelete
mellett a legkülönbözöbb feladatokat végezték
a „hídépítös” búvárok:
a hídroncsok kiemelésétöl kezdve, a Hévizi-tó
forrásának felmérésén át,
a nagyszabású víz alatti építési
feladatokig.
Ugray Károly életét a nehézbúvárok
között töltötte, ennek ellenére komoly
figyelmet fordított, és figyelemmel kísérte
az idöközben egyre népszerübbé váló
és a munkavégzésbe is bevont könnyübúvárkodást.
Életének utolsó évtizedét az
ÁBKSZ búvár- és tüzszerész
csoportjánál töltötte, miközben egy
új könyv megírására készült,
gyüjtötte az anyagokat, azonban a mü, sajnos befejezetlen
maradt.
Kilencvenhét éves korában, 1998. június
29-én hunyt el Ugray Károly, akit méltán
tekinthetünk a nehézbúvár tevékenység,
a búvármunka végzés, a „búvármesterség”
magyarországi megalapozójának…
(Jelen
írás forrásanyagaként Hararaszti Tamás
a BÚVÁRHARANG c. újság 1989. évi
mutatványszámában megjelent cikke szolgált.)