             |
<<<
VISSZA

Az 1960-70-es években a magyar
búvárok körében igen népszerü volt
a víz alatti fotózás. Ennek több oka is volt.
Elöször is a búvárok körében is voltak
követendö példaképek, híres külföldi
búvárok, akik víz alatti fotográfiáikkal
és filmjeikkel hívták fel magukra a világ
figyelmét, megmutatva a szárazföld lakóinak
a felszín alatti világot. A kezdeti, hösi idökben
nagyon népszerüek voltak a szabadtüdös merülések,
s a tüdejében visszatartott levegövel merülö
búvár is érdekes, szép felvételeket
készíthet, persze, ha a szerencse is mellészegödik.
(Meg kell azonban azt is jegyezni, hogy a légzökészülékes
merülésre sokkal kevesebb lehetöségük is
volt a kor búvárainak, ami szintén a szabad tüdös
merüléseknek kedvezett.) S nem utolsó sorban a búvárok
víz alatti felfedezéseik, élményeik megörökítésére,
késöbbi felidézésére a víz alatti
fényképezés, filmezés volt (s ma is az) a
legjobb módszer.
Bizonyossággal állítjuk,
hogy a hazai könnyübúvárkodás kezdeti éveiben,
évtizedeiben a víz alatti fotózás népszerübb
volt a búvárok körében, mint napjainkban. A
„régi” búvárfotográfusok legtöbbje
sajátkészítésü víz alatti tokokba
helyezte fényképezögépét. A tokok igen
eltéröek voltak: találhatunk az elsök között
ormótlan küllemü tákolmányokat, de nem
ritkán igényes kivitelü, szinte „gyárinak
tünö” házak is kikerültek a házi mühelyekböl.
A kameratokok anyagát tekintve sokan elötérbe helyezték
a könnyen megmunkálható plexit, azonban a ragaszások
esetenkénti hibái miatt történö beázás
(elázás) nem volt ritka jelenség. Azok a víz
alatti fotósok, akik „biztosra” akartak menni, többnyire
alumíniumból öntött házat használtak.
(A beázást persze itt sem lehetett kizárni.) A késöbbiekben
a „fény víz alá vitele” jelentette a
legtöbb gondot, a vakuk víz alatti tokba helyezése
és a kamerához történö csatlakoztatása
jelentett újabb kihívást…

Szabadtüdös
fotográfus búvárok az Adrián (1965)
UGRÁS
A LAP TETEJÉRE |
|