             |
<<<
VISSZA

A
Molnár János-barlang tervszerü kutatását,
a víz alatti részek feltárását az FTSK
Delfin búvárai az 1970-es évek elején kezdték
meg. Az elsö években feltárták a barlang felsö
szintjeit, vezetökötelek építettek ki, a merülést
segítö és a biztonságot növelö bázisokat
építettek ki a levegös termekben, térképeztek
és az évek során jelentös barlangi búvár
ismeretekre és gyakorlatra tettek szert. A barlangi búvárok
lényegében 1977-re feltárták a barlangot az
un. Óriás-terem alján lévö hatalmas köig.
Egy merülés alkalmával Plózer István
és Kalinovits Sándor az Óriás-terem alján,
a nagy kö baloldalán egy repedésben tovább úszott
és egy eddig ismeretlen barlangrészt fedeztek fel, mely
alján egy nagy kiterjedésü, lapos, terembe (késöbb
István-teremnek nevezték el) jutottak, melynek alját
vastag iszapréteg borította. A búvárok ezután
az új rész feltárására fordítottak
kiemelt figyelmet, különösen azért, mert az alsó,
mintegy 40 méter mélységben lévö terület
újabb továbbjutási lehetöségekkel kecsegtetett.
Egy
merülés során egy sajátos technikai probléma
azonban arra figyelmeztette a kutatókat, hogy az adott kor barlangi
búvár technikának a határait feszegetik, túl
nagy távolságra jutottak az utolsó levegös teremtöl
(ez a Delfin-terem). A búvárok és a merülés
biztonsága érdekében a kutatócsoport úgy
döntött, hogy egy mesterséges „levegöbuborékot”
állít fel egy arra alkalmas ponton, így a megosztja
a távolságot. A buborékban az alsó szinteken
dolgozó búvárokra – nem a saját levegöjét
használva – várakozhat a biztosító búvár,
de „félúton”, levegös helyen történö
pihenésre, esetleg felszerelés átszerelésre,
de akár rövid megbeszélésre is sor kerülhet.

Molnár János barlang térképe
A „buborék” helyéül
legalkalmasabbnak a az Óriás-terem alján lévö
nagy kö bizonyult. A búvárok egy fém keretre
szerelt hálót vittek le, amit fóliával kibéleltek.
A keretet kötelekkel a köhöz rögzítették,
majd levegövel a buborékot feltöltötték,
s így egy fólia sátrat állítottak fel
22 méter mélységben. Hátra volt még
a buborék – idöközben „Kaponyának”
nevezték el az NSM-III, 50 órás folyamatos víz
alatti tartózkodás során használt, némileg
hasonló szerkezetröl – levegöellátásának,
frissítésének megoldása, amire több lehetöség
is kínálkozott. A legegyszerübbnek az tünt, hogy
a merülö búvárok palackot (palackokat) visznek
magukkal és abból frissítik a Kaponya légterét.
Ezt a megoldást végül is elvetették, mivel túl
munkaigényesnek, nehézkesnek tünt a palackok a barlangban
történö mozgatása, valamint a barlang képzödményeit
is rongálhatta volna. (Ne feledkezzünk el arról, hogy
ebben az idöben még a barlangi búvárok nem használtak
kiegyenlítötérfogatot.) Végül a delfinesek
úgy döntöttek, hogy a nyomáscsökkentövel
felszerelt palackokat a Dexion bázison helyezik el és tömlön
vezetik le a levegöt a Kaponyához. (Lényegében
egy tömlös készüléket (nargile-t) alakítottak
ki, igaz meglehetösen hosszú tömlövel.) A levegö
tömlö kiépítése nem volt túl egyszerü
feladat, részben annak hosszúsága, nagy súlya
és a nyomvonal kialakítása miatt. (Figyelni kellett
arra, hogy ne legyen összetéveszthetö a vezetökötéllel,
illetve sehol ne keresztezze a búvárok útját.)
Az
elkövetkezendö évtizedben bebizonyosodott, hogy a Kaponya
jól használható a víz alatti biztosító
búvárnak várakozó helyül, vagy rövid
megbeszélésekre, viszont – szerencsére –
egyetlen olyan eset sem fordult elö, amikor vészhelyzet megoldására
kellett volna használni.

A Kaponya
UGRÁS
A LAP TETEJÉRE |
|