             |
SZEMELVÉNYEK A BÚVÁROKTATÁS
TÖRTÉNETÉBŐL
Bevezető…
Napjainkban a búvároktatás szó elhangzása
után egy nemzetközi előírások (oktatási szabályok, szabványok, standardok,
oktatási tematikák – a nem kívánt törlendő) szerinti, szervezett
elméleti és gyakorlati oktatás, uszodai gyakorlatok, vizsgák, búvár videofilmek,
CD, DVD anyagok, tankönyvek és a tanfolyamon történő eredményes megfelelést
bizonyító – általában – arcképes, névre szóló, kétoldalas
műanyag búvárkártya jut az eszünkbe. Összefoglalva egy kellemes, jól szervezett,
érdekes elméleti és gyakorlati tudás átadás színes képei peregnek, villannak
fel agyunkban. Felvetődik azonban a kérdés, mikor is kezdődhetett a honi
búvároktatás? Ki volt az első búvároktató, és kik, és mikor végezték el
az első búvártanfolyamokat? És hogyan folytatódott a tovább a búvártanfolyamok
története, kik, mit, s hogyan tanítottak három-négy-öt évtizeddel ezelőtt?
Ezekre a kérdésekre igyekszünk válaszolni a következő oldalakon, a kezdetektől
eljutva – szinte – napjaink mindenki által ismert búvártanfolyamaiig.
Töredelmes vallomással tartozunk, nem tudunk egyértelmű választ adni minden
feltett kérdésre. Érthetően a „kezdetek” között van a legtöbb
fejtegetés, következtetés, mivel nem találtunk sok kérdésre egyértelmű,
hiteles, és írott dokumentumokban rögzített választ. (Persze a későbbi
időkre vonatkozó részekben is lesznek fejtegetések, következtetések.)
Ennek ellenére a „szemelvényekben” igyekszünk visszanyúlni
a kezdetekhez, feltárni a „mikort és a hogyant”, s közvetett
bizonyítékokból, dokumentumokból kiindulva, majd egyre több megalapozott
állításon keresztül végig kísérni a búvárkodást (véleményünk szerint a
búvárt is) alapvetően meghatározó, de legalábbis jelentősen befolyásoló,
formáló folyamatot, a búvároktatást…

Azt biztosan tudjuk, hogy 1908-ban
Hévízen a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság fiumei nehézbúvárai merültek.
Úgy gondoljuk, hogy egy hivatalos szervezet – főleg egy hatóság
– búvárai bizonyosan részt vettek valamilyen kiképzésben, sőt hierarchikusan
felépített szervezetben, szigorú irányítás mellett végezték munkájukat.
Ebből arra a következtetésre jutottunk, hogy a hazai búvárképzés, búvároktatás
(nehéz búvárok képzése) már 1908. előtt, az Osztrák-Magyar Monarchia idejében,
a történelmi Magyarország területén, s mint ahogyan a következőkből ki
fog derülni – több helyen megkezdődött.
A pontosításhoz üssük fel a Révai Nagy Lexikonát a „Búvárlegénység”
címszó alatt. Itt az alábbiakat olvashatjuk: „…azaz búvármesterségben
(…) különlegesen kiképzett legénység minden tengerészetben van,
különösen a torpedó- és akna-szakmabeli legénység közt, minthogy e 2
fegyvernem sok búvármunkát igényel. Az osztrák-magyar haditengerészet
B.-e között minden rendfokozat képviselve van. Kiképzésük külön tanfolyamokban
történik. A tisztek egy része szintén részesül ily kiképzésben.”
A lexikonból vett idézetben foglaltakra - nevezetesen,
hogy a Monarchia haditengerészetében volt szervezett búvárképzés –
ezt eddig is tudtuk, de legalább is következtettünk erre, így ez az
állítás megerősíti elgondolásunkat. Sőt, ez az anyag azt is alátámasztja,
hogy a búvárok képzése szervezett, rendszeres és folyamatos volt. Mivel
a legénység és a tisztek részére külön-külön tanfolyamokat szerveztek,
így egy széleskörű oktatási rendszerre következtethetünk, – megítélésünk
szerint – megalapozottan. Nem kaptunk (adtunk) még választ azonban
arra a kérdésre, hogy mikor kezdődött el a búvárok képzése. E fontos
adat megválaszolására közvetett úton jutottunk el.
A Révai Nagy Lexikona „elődje” a Pallas Nagy
Lexikona volt. A Pallas Nagy Lexikona az első önálló, nem fordításon
alapuló magyar nagylexikon, kétségkívül korának egyik legnagyobb alkotása
volt. A Pallas Irodalmi és Nyomdai Rt. adta ki 1893. és 1897. között
16 kötetben, majd 1900-ban megjelentetett még két pótkötetet. A kiadó
csődbe jutott, és a tulajdonos Gerö Lajos 1906-ban a Lexikon jogait
átadta legnagyobb hitelezőjének, a Révai Részvénytársaságnak. Révai
Nagy Lexikona első köteteinek szedési munkálatai 1910. augusztus 5-én
kezdődtek meg. Ezek szerint a korábbi anyagok átdolgozása, szerkesztése
1906. és 1910. között történt. A Pallas Nagy Lexikonában – beleértve
a kiegészítő köteteket is - még a korábban idézet részlet, a búvároktatásról,
nem szerepelt, míg a Révai Nagy Lexikona már tartalmazza az új adatot.
Így arra következtethetünk, hogy az 1905-1910. közötti időszakban már
volt többszintű, beosztástól, illetve rendfokozattól függő, szervezett
búvároktatás az Osztrák-Magyar Monarchia Haditengerészet keretében.
A különböző szintű képzésekből az is következhet, hogy a búvároktatás
akár már évekkel korábbi megkezdődhetett.

Az újpesti Gróf Csáky laktanya
A búvárképzés kezdeteinek kiderítéséhez egy másik
esemény is támpontot nyújt. Ugray Károly 1923-ban került a m. kir. (magyar
királyi) Folyamőrség újpesti Gróf Csáky laktanyájába, „ahol megismerkedett
a búvárcsoporttal, majd összegyűjtötte, rendezte a trianoni békediktátum
miatt széthordott búvárfelszereléseket”. (A hitelesség kedvéért
jegyezzük meg, hogy az 1939. évi II. tc. 80 §. értelmében változás
következett be: a Magyar Királyi (m. kir.) Folyamőrség neve Magyar Királyi
Folyamerőkre – később Folyami Erőkre – módosult, de sokkal
lényegesebb változás volt, hogy a belügyminisztérium által – igaz
többnyire formálisan – felügyelt „polgárinak” tekinthető
szervezet a Honvédelmi Minisztériumhoz került, tehát hivatalosan is
a honvédség önálló fegyvernemévé vált.) Úgy gondoljuk, e tény azt bizonyítja,
hogy az I. Világháború előtt (alatt) a honvédség keretén belül voltak
búvárkatonák, akiket nyilvánvalóan kiképezték erre a sajátos feladatra.
Az I. Világháború előtt a Duna Flotta a haditengerészethez tartozott.
Közvetlenül a hadüzenetek előtt szerelték fel az itt szolgálatot teljesítő
búvárokat folyóvízi merüléshez megfelelő búvárfelszerelésekkel. Nyilvánvaló
az is, hogy a tengeri hadiflotta keretében is szolgáltak katona búvárok.

Az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészetének,
így a búvárok képzési központja ia Fiume volt.
Fentiek alapján határozottan állítjuk, hogy
Magyarországon a búvárképzés már 1908. előtt megkezdődött, igaz viszont
az is, hogy a honvédség keretében.

Egy korabeli búváregység csoportképe
Egy érdekességről is szólni kell a tengerészek, a búvárok képzése kapcsán. A Monarchia haditengerészetében szolgálóknak kötelező volt – más tengeri nagyhatalmak tengerészeivel szemben – az úszni tudás. Ezért a tengerészethez besorozott, de úszni nem tudókat a kiképzés keretében megtanították úszni, ami a későbbiekben sokuk életét mentette meg.
 
Úszásoktatás és gyakorlás
Búvároktatás régen, az 1920-as
évektől…
Ugyancsak Ugray Károly életútjára hivatkozunk:
ö személy szerint 1924-ben tett búvárvizsgát, majd az elkövetkezendő időben
a külföldi szakirodalom alapján búvárszabályzatot készített. Mészáros
Gyula egy írásából (Búvárharang, 1993. 1. szám) tudjuk, hogy a szabályzat
elsősorban folyóvízben végzett búvármunkákkal kapcsolatos egészségügyi-,
balesetelhárítási-, felszerelés használati ismereteket tartalmazott. Úgy
gondoljuk, hogy ez a szabályzat, mint a hazai búvároktatás módszertanának
írott dokumentuma, a kezdetek fontos állomása. (Sajnos ezzel a búvárszabályzattal
nem sikerült még megismerkednünk.)
A továbbiakban is Ugray Károly életútja ad számunkra
eligazítást. Az 1920-as évek közepétől Ugray az abban az időben a 4 éves
sorállományú katonai szolgálatra bevonulókat (nem szeretnénk itt és most
belebonyolódni, hogy a békediktátum előírásai értelmében „katonák”,
vagy „folyamőrök” voltak) hivatásos – akkori megnevezés
szerint – altisztek (Türr Ferenc és Békési József főtörzshajómesterek)
közreműködésével kiképezte, tehát a Folyamőrség keretén belül folyamatosak
voltak a búvártanfolyamok. A kiképzésekre már akkor is jellemző volt a
fokozatosság, egymásra épülés elve: állóvízben, az újpesti öbölben, vagy
a Balatonban kezdődtek, s a kellő gyakorlat megszerzése után következett
csak a folyóvízi kiképzés, majd a tényleges „éles” feladatok
végzése.
 

A fenti három képhez hasonlóval
oldalunkon, vagy más kiadványban már találkozhattak.
A képek igazi érdekessége és búvár (oktatás) történeti jelentősége az
eredeti fotók hátoldalán lévő feliratok:
1935 VII. hó 8-án - Búvár tanfolyam - Emlékül szerető szüleimnek fiúktól:
Feri.
A Folyamőrség 1921-1939. közötti szervezeti
tagozódását vizsgálva, megtaláljuk a búvárokat az ún. „Műszaki üzem”
szervezeti egységben, mint önálló búvárcsoportot. (Forrás: Csonkaréti
Károly: Hadihajók a Dunán1980. Zrinyi K.)
A Pesti Hírlap 1928-ban beszámolt az „első magyar
búváriskola” végzett hallgatóiról, a tanfolyamról. A tanfolyamon
Butka Gyula, Kerekes Sándor, Nagy Antal és Skorday István tett eredményes
nehézbúvár vizsgát. Az évszám, s az „első búváriskola” jelzős
szerkezetben némi ellentmondást vélünk felfedezni az általunk leírtakkal,
azonban a képes riport megjelenésének is komoly jelentősége van a hazai
búvároktatás történetének összeállításakor.

(nagyításért klikk a képre)
Az 1920-40-es években tevékenykedtek „civil búvárok”
is hazánkban. Több ilyen csoport volt, akiket általában családi kötelék
is összekapcsolt. Nyilvánvaló, hogy az idősebb, jártasabb búvárok „tanították”
a mesterség fogásaira a fiatalabbakat, természetesen ezek az ismeretátadások
nem minősíthetők mai értelembe vett képzésnek, oktatásnak, mivel –
nagy valószínűséggel – a tanítóknak is komoly elméleti ismeret hiányaik
voltak.
Nehézbúvárok képzése a II.
Világháború után…
A II. Világháború után hazánk romokban hevert.
Igaz volt ez a folyóinkra: gyakorlatilag nem volt az ország területén
olyan jelentősebb híd, vagy vízi műtárgy, ami nem pusztult volna el, de
legalább is nem sérült volna meg. A hidak, hajók, építmények roncsait
először ki kellett emelni, hogy az újbóli felépítés, javítás megkezdődhessen.
S roncs sokkal több volt, mint búvár. A hajó- és hídroncsemelési munkák
Ugray Károly irányításával kezdődtek meg, azonban a nagyszabású feladatokhoz
sok búvárra volt szükség. Ugray az itthon maradt tapasztalt búvárokat,
majd a nyugati hadifogságból 1945. végén, 1946-ban hazatérő gyakorlott,
kipróbált búvárokat bevonva megkezdte az új búvárok kiképzését. Ezekről
a búvártanfolyamokról szinte semmit nem tudunk, biztos viszont az, hogy
a maguk módján hatékonyak és eredményesek voltak, mivel elvégezték a roncskiemeléseket
és újjáépítési munkákat, melyek során nem történt halálos baleset.

A hazai búvároktatás egy jelentős állomása
volt a „Búvárismeretek” című (szerző Ugray Károly) 1953-ban
megjelent módszertani könyv. (A könyvről összefoglaló a „magyar
szerzők búvárkönyvei” c. oldalakon található.)
A hivatásos búvárok víz alatti munkavégzését többnyire a
tél beköszönte megszakította. Ezekben a „holt időkben” rendszeresek
voltak a szervezett búvárszakmai továbbképzések.
Az 1960-as évektől több nagy vállalat, ahol rendszeresen
búvármunkák elvégzésére volt szükség saját búvárcsoportokat állítottak
fel. Így például a Vízművek, a Folyami Flottilla, a Hídépítő vállalat
és az ABKSZ is önálló búvárcsoportokat alkalmazott. A vállalati búvárok
képzését, továbbképzését belső tanfolyamokon oldották meg. A Magyar Néphadseregnek
is voltak búváregységei, ahol kiképzési rendszerben katonai búvároktatás
folyt.

A későbbiekben a hivatásos búvárok képzésével
és minősítésével kapcsolatban az 1981. március 25-én jóváhagyott „Búvármunkák
munkavédelmi követelményei” tárgyú, Vízügyi ágazati szabvány (MSZ-10
276-81 / T58) fogalmaz meg kötelező előírásokat. A Szabvány T.2. részében
meghatározza a tananyagot és a képesítéseket, azok megszerzésének feltételeit.
Búvároktatás a könnyűbúvárkodás
kezdeti éveiben…
Az
1953-as esztendő a honi búvártörténelem jelentős dátuma: ettől az évtől
számítjuk a magyarországi könnyűbúvárkodás kezdetét. (részletek a „Búvármúzeum”
c. oldalakon) A könnyűbúvár tevékenység megjelenésével a víz felszín alá
történő merülések célja is kibővült. Korábban szinte kivétel nélkül munkavégzés
céljából merültek a búvárok, míg ezután megjelent egy új merülési cél:
a kedvtelésből történő búvárkodás, a víz alatti világ felfedezése. A kedvtelési
célú könnyűbúvárkodás hazai megjelenése új követelményeket támasztottak
a búvároktatással szemben is. Addig, amíg korábban viszonylag szűk csoportokat
(sokszor katonákat, vagy e szép, de nehéz szakmát hivatásul választó embereket),
tervezhető módon kellett tanítani, fogalmazzunk pontosabban kiképezni,
addig az új helyzetben „tömegesedett” a búvárkodás, számos
kisebb-nagyobb csoportban szinte naponta jelentkeztek új emberek. A könnyűbúvárkodás
egy teljesen új tevékenység volt (gyakorlatilag a Cousteau-Gagnan féle
„Aqua-Lung” 1943. évi megjelenésétől, de talán sokkal inkább
a II. Világháborút követő évektől beszélhetünk erről), tehát a módszerek,
felszerelések, élettani hatások, a merülések szervezése, biztosítása,
s hosszan sorolhatnánk az ide tartozó kérdéseket, mind-mind újdonság számba
mentek. Sőt, számos dolgot maguknak az elsö búvároknak kellett kitalálniuk,
kialakítaniuk. Pont ezért az első években valóságos képzésről, oktatásról
nem beszélhetünk, hanem sokkal inkább kísérletek, tapasztalatszerzés és
tapasztalatátadás történt. Ezek a tevékenységek is sokkal inkább tekinthetők
baráti megbeszéléseknek, vitáknak, mintsem szervezett oktatásnak.
A kedvtelési célú merülések nagyon gyorsan
elterjedtek a világon és nagyon gyorsan népszerűek lettek, mi sem bizonyítja
ezt jobban, hogy az 1959-es esztendő elején megalakult a CMAS, a Víz alatti
Tevékenységek Világszövetsége, következő évben elkészülnek az első képzési
programok, majd néhány éven belül számos, nagynevű oktatási rendszer kezdte
meg működését Európában, illetve az USA-ban.

A magyarországi könnyűbúvárkodás fontos
állomása az 1958-as esztendő, amikor Keil Lajos kezdeményezésére 14 fővel
megalakul a Magyar Honvédelmi Sportszövetség (MHS) III. kerületi (Óbuda)
elnökségénél az első hazai búvár szakosztály, amit rövidesen több más
MHS csoport követ. Az első könnyűbúvár csoportok lelkesen vetették bele
magukat a víz alatti világ felfedezésébe, és kipróbálták a sport legkülönfélébb
szakterületeit: merültek tavakban, ritkán tengerekben, fotóztak, kísérletet
tettek a barlangi szifonok leküzdésére, megpróbálkoztak a víz alatti munkavégzéssel,
sőt 1959-töl különböző versenyeken is részt vettek. Az egyre nagyobb számú,
sok féle tevékenységet végző búvárok szervezett képzése, oktatása egyre
sürgetőbb feladattá vált.
Itt és ezen a helyen egy fontos kérdésre
ki kell térni. A Magyar Honvédelmi Sportszövetségnek egyik alapvető feladata
volt az un. honvédelmi előképzés, melyben az összes MHS klub részt vett.
A központilag kijelölt katonaköteles korú „búvárjelölteket”
a klubokban meghatározott célirányos, későbbi sorkatonai szolgálat egyes
fegyvernemeinél felhasználható – szűk körű – elméleti és gyakorlati
ismeretekre tanították. A sorköteles képzés „zárt rendszerben”
történt, amiért az MHS klubok anyagi támogatást kaptak. Vitathatatlanul
voltak olyan esetek, amikor a kötelező oktatáson túl mutató ismereteket
is kaptak egyes résztvevők, azonban ezeknek a képzéseknek nem a kedvtelési
célú sportbúvárkodásra történő felkészítés volt a céljuk. (Ezekkel a sorköteles
képzésekkel írásunkban nem foglalkozunk.) Kialakította az MHS (honvédség)
a sorköteles képzés rendszerét, majd a kiképzők részére a segédoktatói,
illetve oktatói tanfolyamok rendszerét. A segédoktatói tanfolyamok tudásanyaga
a kezdeti időszak búvárismereteinek feleltek meg, már amennyire megfeleltek.
A későbbiekben – legalább is ismereteink szerint – sok változás
nem történt, annak ellenére, hogy a búvárkodás, mint technikai és új sport,
dinamikusan fejlődött. A későbbiekben azok a nagy tudású, nagy tapasztalatú
MHS búvárok, akik ezekben a kérdésekben változásokat kezdeményeztek, kőkemény
falakba ütköztek, sőt elmarasztalásokban részesültek. Az MHS képzések
kimondottan zártkörűek voltak, s anyagaikat, szabályzataikat a szervezetükön
kívüli búvárok előtt igyekeztek „titokban” tartani. Összefoglalásként
le kívánjuk szögezni, hogy egy MHS segédoktatói minősítés nem hasonlítható
össze (természetesen egy adott korszakban történő összehasonlításra gondolunk)
egy nemzetközi minősítést nyújtó búvároktatási rendszer „segédoktatói”,
vagy merülésvezetői minősítésének elvárható ismeretanyagával. Ezek a különbségek
igazából az 1990-es években egy sor probléma alapjául szolgáltak…
Térjünk vissza e lényeges kitérő után a
kedvtelési célú búvárképzéshez. Említettük, hogy a megbeszélések, tapasztalat-ismeretátadás
„mindennapos” gyakorlat volt a búvárok körében, valamint a
tapasztalt búvárok beszámolóinak, előadásainak meghallgatása, a viszonylag
nagyon korlátozottan elérhető külföldi (főleg igaz ez a vasfüggönyön túlról
származó) írott anyagok tanulmányozása alapján elsősorban önképzésnek
minősíthető tudásgyarapításról beszélhetünk az első években.
A búvárok képzéséhez (legyen az
önképzés, vagy házi tanfolyam) az 1962-es esztendőben két jelentős anyag
látott napvilágot.

Az egyik anyag az MHSZ által indított „Könnyűbúvár
kiskönyvtár” első kötete volt „A kék kontinens csodái”
(szerző: Juhász Róbert). A 64 oldal terjedelmű füzet nagyobbik része az
adott korszak alapfokú búvárismereteit foglalta össze. (Részletek a „magyar
szerzők búvárkönyvei” c. részben).
Ugyanebben az évben jelent meg az első magyar
szerzők által írt búvárszakkönyv a Békaemberek (szerzők: Básta-Chambre-Miller).
A könyv 140 oldalon foglalja össze a búvárismereteket. Jól tükrözi az
adott kor szemléletét és lehetőségeit a kötet: több helyen munka fázisokra
bontott szerelési-javítási-„gyártási„ útmutatókat is találhat
benne az olvasó. (Részletek a „magyar szerzők búvárkönyvei”
c. részben).
A megjelent anyagok, s a búvárok egyéni
elgondolásainak, tapasztalatainak egységesítése céljából az MHS a könnyűbúvár
tanfolyamokhoz egy jegyzetet készíttetett (a jegyzet elkészítésében részt
vettek: Dr. Világi Gyula, Marton Árpád, Surányi Csaba), ami 1965 tavaszára
készült el.
A lelkesítő és eredményes kezdetek
mellett problémák is jelentkeztek az MHS klubokon belül, melyeknek több,
kisebb-nagyobb súlyú oka volt. Az egyik kérdés a versenysport előtérbe
helyezése és erőltetése (esetenként kötelezővé tétele) volt, a másik a
korabeli visszaemlékezések szerint a nagyobb önállóság, a nagyobb szabadság
igénye volt a merülési célok meghatározása, kijelölés területén. S mi
köze ezeknek a vitáknak a búvároktatáshoz? Nos e viták, vezetőváltások,
az alapítók távozása következtében alakultak meg 1965-töl az ún. polgári
búvárklubok, melyek megjelenésével a hazai búvároktatásban új fejezet
kezdődött.
Új elgondolások a búvároktatásról…
A polgári klubok létrejötte vitathatatlanul
meghozta tagjai számára a függetlenséget, azonban ennek komoly ára volt:
míg az MHS-nél volt közös (nem ritkán nagyon jó minőségű és nagy mennyiségű)
felszerelés, addig a természetjáró búvárok csak saját tulajdonú felszerelésekkel
rendelkeztek. A felszerelések beszerzése ebben az időben meglehetősen
nehéz volt: nem volt Magyarországon búvárbolt, az ABC felszerelésen kívül
más nem volt kapható, a nyugati utazás pedig ritka lehetőség volt, mint
a fehér holló& Maradt a felszerelés építés-készítés-átalakítás, s
a csere, és a külföldi rokonoktól történő kunyerálás… Ezek a jogosan
mostohának nevezhető körülmények ellenére a polgári klubok jelentősen
fejlődtek, törekedtek búvárkönyvtárak létesítésére, rendezvényeket, kiállításokat,
előadásokat szerveztek, s egyre több új ember kopogtatott az ajtóikon,
tehát a búvárképzés, búvároktatás elkezdése, beindítása elodázhatatlan
feladatot jelentett. Az, hogy ezt komolyan gondolták, azt bizonyítja egy
az 1960-as évek második feléből származó, az „Alapismeretek békaemberek
részére” címet viselő anyag, ami kimondottan egy búvároktatási jegyzet
volt. (Részletek a „magyar szerzők búvárkönyvei” c. részben).
A hazai búvár versenysport, az MHSZ és a polgári búvárklubok közös irányítása
céljából 1968. január 1-én kezdte meg munkáját a Magyar Könnyűbúvár Szövetség
(MKBSZ), mely lényegében 1989-ig változatlan vezetéssel létezett. (A működés
kifejezést a polgári klubok szempontjából túlzásnak találtuk…)

Kedvező lehetőségnek tűnt a búvároktatás
területén is, hogy 1969. január 12-én Magyarországot Monacóban a CMAS
tíz éves jubileumi ülésén felvették a tagszervezetek közé. A tagság alapján
lehetősége nyílt a Magyar Könnyűbúvár Szövetségnek, hogy a CMAS búvároktatási
rendszerét, minősítési rendszerét átvegye és nemzetközi érvényű búvárkártyákat
adjon ki.
A nemzetközi minősítés bevezetését szorgalmazó
tekintélyes búvárok nyomására (?) az MKBSZ egy bizottságot hozott létre
az első, egységes, a CMAS irányelveit figyelembe vevő búvárminősítési
rendszer kidolgozására. A bizottság munkájában Násfay Béla, Roith György
és Surányi Csaba vettek részt. (Érdekes és sajátos helyzet, hogy mind
a három résztvevő polgári klub, az FTSK Delfin és az Amphora KSC tagjai
voltak.) A bizottság a munkát viszonylag gyorsan – 1970-re –
elvégezte és a főtitkár asztalára tette a CMAS búvárminősítési szabályzatot.
Az idő azonban telt-múlt, az MKBSZ különféle mondvacsinált kifogások miatt
a minősítési rendszer bevezetését halogatta. Kapóra jött a főtitkárnak,
hogy időközben a CMAS a „standard”-jait módosította, és ezért
módosításra, átdolgozásra visszaadta az anyagot a bizottságnak. Az új
szabályzat 1972-re készült el, azonban a bevezetést az MKBSZ, illetve
a főtitkár – mereven – elutasította. A nemzetközi búvárminősítés
hazai meghonosítását szorgalmazók előtt világossá vált, hogy az elkövetkezendő
években a Szövetség álláspontja nem fog megváltozni, s hivatalos, központi
CMAS (vagy más) búvároktatás, minősítés nem lesz Magyarországon.
Néhány magyarázó gondolat szorosan a témához
tartozik. Először is az, hogy miért „nem volt szükség” nemzetközi
minősítésre abban az időben. Azért nem volt, mivel a magyar búvárok viszonylag
ritkán jutottak el külföldre búvárkodni, s ilyenkor is túlnyomórészt szocialista
országokba (no meg a félszocialista Jugoszláviába) utaztak. Ezeken a helyeken
nem kellett, nem volt feltétele a búvár minősítő kártya a merülési engedély
kiadásának. (A külföldi merülések döntő többségében klubtúrák voltak,
ahová a búvárok minden szükséges felszerelést – kompresszort, csónakokat,
csónak motorokat magukkal vittek, de nem is nagyon léteztek az „elérhető
tengerek partján” búvárbázisok.)

A hazai búvárirodalom, a módszertani kiadványok
jelentős állomása az 1973-as esztendő, amikor a Zrínyi Katonai Kiadó gondozásában
megjelenik a németből fordított „A búvár” című búvárkönyv.
Az eredeti művet 1968-ban adták ki az NDK-ban. A könyv egyes részei –
pl. fizika, egészségügy, stb. – a közismert német precizitást bizonyították
és hosszú időn keresztül időtálló, használható ismereteket tartalmaztak.
A könyv kiváló segédanyag volt egy búvártanfolyam ismereteinek összeállításához,
de a nagyon alapos, részletekbe menő ismeretek miatt tankönyvként nem
szolgálhatott. (A könyv „zárt körben” került forgalmazásra,
ennek ellenére a polgári klubok érdeklődő tagjai is hozzájutottak.) Az
„A búvár” megjelentetése bizonyítja, hogy az MHS (MKBSZ?)
vezetés a maga elgondolásai szerint foglalkozott a búvárok képzésével
továbbképzésével, azonban – számunkra ismeretlen okokból –
nem a könnyűbúvár sport területén fejlett viszonyokkal rendelkező országok
gyakorlatát követte, hanem sajátos, egyéni utakon járt. Elképzelhetőnek
tartjuk, hogy ebben a kérdésben is a szocialista-kapitalista szembenállás,
a „nyugatról jövő dolgok mind rosszak” elgondolás, tehát elsősorban
ideológiai szempontok játszották a döntő szerepet&
Az 1970-es évek elejétől/közepétől
a polgári klubok két-három évente saját, házi búvártanfolyamokat szerveztek.
Példaként az Amphora és Delfin tanfolyamait említjük meg. Ezeken a tanfolyamokon
lényegében a CMAS irányelvei alapján kidolgozott búvároktatási rendszer
szabályai, oktatási tematikája érvényesültek. (Ne feledkezzünk meg arról,
hogy az MKBSZ által elutasított szabályzat kidolgozói e klubok tagjai
voltak.) A tanfolyamokra jellemző volt, hogy azokon részt vevők köre sajátos
képet mutatott: voltak teljesen kezdő klub próbaidős tagok, s olyanok
is akik már két-három éve tevékenykedtek az egyesület legkülönfélébb szakterületein:
„víz alatti természetet jártak”, versenyeztek, sőt, barlangokban
merültek és búvármunkákon vettek részt. A tanfolyamok viszonylag hosszú
ideig tartottak – akár egy évig is – s mind az elméleti, mind
a gyakorlati képzés igen alapos volt. Az előadok törekedtek arra, hogy
a búvárkodás minden részletéről a lehető legteljesebb ismeretet adjanak
át a klubtársaiknak, amit aztán a szigorú elméleti és gyakorlati vizsgákon
kőkeményen számon is kértek. A polgári klubok – általában –
kötelezően előírtak tagjaiknak a búvártanfolyamaikon való részvételt,
s az sem volt ritka, hogy bizonyos türelmi idő után a képzésen részt nem
vevő, vagy eredménytelenül vizsgázó tagjaikat az egyesületből eltanácsolták.
A két búvárklub tanfolyamaikat CMAS tanfolyamnak minősítettek és a résztvevőknek
eredménytől, illetve gyakorlattól függően az 1 és 2 csillagos búvárminősítési
fokozatot ítélte meg. A tanfolyamok eredményét jegyzőkönyvekben rögzítették
és a 2 csillagos minősítésről külföldön készíttetett kétnyelvű búvárkártyát
is kiadtak. (Ez utóbbi gyakorlat a Delfinnél dokumentálható.)
 
A budapesti polgári klubok tagjai 1978-tól
megkezdték a nemzetközi búvár gyakorlat szokásait, előírásait figyelembe
véve az egységes merülésnyilvántartó könyv vezetését.
A hazai búvárképzés, búvárismeretek írott anyagainak bővítésében
komoly szerepet játszott 1979-töl az MKBT Víz alatti Barlangkutató Szakosztálya.
A Szakosztály által kiadott jegyzetek (füzetek) közül e helyen két CMAS
módszertani anyagot említünk meg: a „Víz alatti barlangászat”-ot
és az „Édesvízi búvárkodás”-ot (mindkét anyag szerzője Rino
Gamba volt, részletek a „magyar szerzők búvárkönyvei” c. részben).
Az első magyarországi nemzetközi
minősítést nyújtó búvártanfolyamok…

A magyarországi búvároktatás történetének
jelentős dátuma volt 1983. szeptembere. Ekkor szervezte meg az MKBT Víz
alatti Barlangkutató Szakosztálya a VERTIKUM Kisszövetkezettel (elnöke
Simsa Péter) közösen az első magyarországi nemzetközi búvárminősítést
nyújtó búvártanfolyamot. A NAUI búvároktatási rendszerben megtartott tanfolyamot
Thomas Iliffe (USA, Bermuda) NAUI oktató vezette. A tanfolyam több napon
át tartott és elméleti-, uszodai- és nyílt vízi oktatásból és vizsgából
állt. Az oktatáson jelentős gyakorlattal rendelkező búvárok döntő többsége
ez alkalommal ismerkedett meg az un. amerikai típusú, dekompresszió nélküli,
ismételt merülések végrehajtására alkalmas NAUI merülési táblázat gyakorlati
használatával. Ugyancsak újdonság volt a magyar búvárok részére a – mozdulatsorok
pontos visszaadásán alapuló – búvár alapgyakorlatok bemutatása is. A búvártanfolyamon
az Amphora KSC, az FTSK Delfin, az MTV SE és a VERTIKUM 25 magyar búvára
szerezte meg a NAUI SPORT DIVER – haladó búvár – minősítést. Eredményes vizsgát az AMPHORA Búvár Klubból Ember Sándor, Felvári Zsuzsa, Irsai Sándor, Köves Béla, Pálfi Zoltán, Surányi Csaba, Szilágyi Károly, az FTSK DELFIN Könnyűbúvár Szakosztályból Kollár K. Attila, Kovács György, Kovács Péter, Somogyi Miklós, Stolz Tamás, Surján András, Székely László, az MTV SE Búvár Klubból Szendrey Ferenc, a VERTIKUM Magas- és Mélyépítményjavító Kisszövetkezetből pedig Bacsu Dénes, Bognár Ferenc, Bognár Tibor, Borbély Mihály, Dzsaja Ferenc, Gulyás József, Mogyorósi Gábor, Peterdi Zoltán, Soós Mihály, Szekeres Gyula tett.
(Érdekességként jegyezzük meg, hogy az MKBSZ főtitkára – a hírek
szerint – felháborodott, hogy tudta és főleg engedélye nélkül történt
meg a tanfolyam, sőt kilátásba helyezte, hogy érvényteleníteni fogja.
Persze, ha tett is volna valamit, a történteket, s főleg a megszerzett
minősítések érvényességét nem tudta volna „meg nem történtté tenni”
Történt ez 1983-ban, Magyarországon…)
Korábban említettük, hogy # nem is volt nagy szükségük a
magyar búvároknak a nemzetközi minősítő kártyára. Igen, de közben telt
múlt az idő, s változtak a körülmények, „puhult a szocializmus”,
s többen és gyakrabban utazhattak külföldre, sőt három évente még turistaként
is ellátogathatott a magyar Nyugatra is. A tengerek felkeresése minden
magyar búvár vágya, álma volt, s igyekeztek is mindent megtenni ennek
érdekében. S az utak alkalmával kellemetlen meglepetésben is volt részük
búvárainknak: előfordult, hogy az első egy-két napot azzal töltötték el,
hogy magyarázgatták, 10-20-30 évé merülnek, bár nincs kártyájuk, sőt medencékben
alapgyakorlatok bemutatásával igazolták, hogy valóban nem most látnak
először maszkot, búvárkészüléket. Nos ez akkor és az adott helyszíneken
sokaknak bosszantónak, sőt megalázónak tűnt, de legalább is időt vett
el a tényleges merülésektől, amire oly nagyon – akár évekig is –
készültek. (Lehet, hogy ezek a dolgok ma, 2005-ben érthetetlenek, vagy
mosolyra fakasztók, nos akkor, s a negatív élményeket átlöknek komoly
csalódásokat okoztak…)
Az
MHSZ „demokratizálódását”, vagy gyengülését (szerző megjegyzése)
mutatja, hogy a Hídépítő Vállalat és az MHSZ Szolnoki Búvárklub szervezésében
1988. októberében NAUI alapfokú búvártanfolyam indult. A nemzetközi búvárminősítés
megszerzéséért nem csak kezdő búvárok indultak, hanem egy-két évtizedes
merülési tapasztalattal a hátuk mögött levő klubtagok, munkabúvárok is,
végül 30 fő szerzett minősítést. Az alapfokú tanfolyam iránti nagy érdeklődés
miatt a következő évben két további hasonló tanfolyamot szerveztek, s
a 44 indulóból 41 fő eredményes vizsgát tett és minősítést is szerzett.
A folyamat nem állt meg: októberben haladó búvártanfolyamra került sor,
melynek a vizsgáját Ausztriában, az Erlauf See-ben tartották, 21 fő szerzett
minősítést. 1990-ben tartották meg Magyarországon az elsö NAUI búvároktatói
vizsgát, ahol 3 fő (Czakó László, Szulimán István, Papp Zoltán) búvároktatói,
1 fő (Vámosi Antal) pedig segédoktatói minősítést szerzett. A NAUI búvároktatók
köre 1991-ben tovább bővült, amikor – kalandos kezdetek után –
Miklós Tamás a görögországi Rhodos-on bizonyította felkészültségét és
alkalmasságát a nemzetközi búvároktatói minősítésre.
Az MKBSZ 1989. április 17-ére összehívta
az un. Szabadidő Sport Bizottság alakuló ülését. Lényegében ez a bizottság
a későbbi Technikai Bizottság feladatát lett volna hivatott ellátni. A
18 fő részvételével történő alakuló ülés a bizottság vezetőjének Surányi
Csabát választotta. A több évtizedes „nem létezés” miatt még
az elvégzendő feladatok – élén a hazai nemzetközi minősítést nyújtó
búvároktatás elindítása – felleltározása, listába foglalása is nagy
feladatot jelentett. Az MKBSZ vezetése úgy gondolta (hasonlóan az előző
évben megalakított az uszonyos és tájékozódási bizottsághoz), hogy ez
egy „beszélgető fórum”, és ne egy mint döntéshozó szervezet
legyen.
Megalakul a magyar Búvár Szövetség…
1989.
december 9-én több mint negyven búváregyesület képviselői demokratikus
választások útján megalakították a Magyar Búvár Szövetséget, melynek jogelődje
az MKBSZ volt. Az alakuló ülésen is téma volt a búvároktatás kérdése,
de számos akkor ennél jelentősebb téma miatt, sok más, az előző 25 évben
felhalmozódott feladat – valaki úgy fogalmazott egy írásában e kérdésről,
hogy lemaradás – megoldása a megválasztott elnökségre hárult. Érdekes
szervezeti „jelenség” , hogy 1990. február 24-én megalakul
a (korábbi MHSZ klubokból? # kérdezzük, nem állítjuk!) a Magyar Technikai
és Tömegsport Klubok Szövetsége.
1990, a magyarországi rendszerváltoztatás
éve. S mi is volt ebben az időben a hazai búvároktatás területén? Érdemes
egy rövid összefoglalást készíteni.
Az MBSZ foglalkozik a CMAS búvároktatás
bevezetésének nem túl egyszerű kérdésével, azonban számos más súlyos feladat
– az előzőekben írtuk, igaz kis túlzással: 25 év lemaradása –
terheli a vezetést. A NAUI búvárképzés elindult, fogalmazhatunk úgy is,
már több éves hagyománya van. S ebben az évben jelent meg hazánkban a
világ legnagyobb búvároktatási rendszere, a PADI Marx Tamás búvároktató
közvetítésével.
Néhai
Marx Tamás jó érzékkel és lendületesen állt neki a PADI búvárok képzésének,
tapasztalt búvárok között megtalálta a támogatóit, s rövidesen lerakta
nem csak az oktatási rendszer alapjait, de a minősítési piramis legfelső
búvár szintjéig építkezett. Logikailag folytatódik a történet, bár időben
egy kis ugrás van: Marx Tamás 1994. tavaszán megtartotta az első hazai
PADI búvároktatói tanfolyamot, melyen mintegy másfél tucat hazai búvár
szerzett búvároktatói minősítést. E témára még visszatérünk, most azonban
lépjünk vissza időben, az 1991-es esztendőhöz…
„…1991. tavaszán a Magyar Búvár
Szövetség közgyűlésén Násfay Béla, a Technikai Bizottság tagja szenvedélyes
hangú felszólalásában arra biztatta a Búvár szövetség elnökségét, hogy
legyen felelőse a hazai nemzetközi minősítéseket adó búvároktatás beindítás
gyors végrehajtásának, melynek első lépése egy úgynevezett alapminősítési
rendszer kidolgozása lenne, majd az alapminősítés után az oktatási, vizsgáztatási
rendszer bevezetése…” (Idézet: néhai Vörös János: „A
CMAS nemzetközi oktatási rendszer bevezetése hazánkban”, Búvárharang,
1993. 2. szám.) Az MBSZ elnöksége felkérte (felállította) az Alapminősítő
Bizottságot, melynek öt tagja (a Bizottság vezetője Násfay Béla, tagjai
Czakó László, Ivanics István, Roith György, Surányi Csaba) és négy póttagja
(dr. Hazay Balázs, Kollár K. Attila, Marx Tamás, dr. Rákosfalvy Zoltán)
volt. Az Alapminősítő Bizottság felhívással fordult a magyar búvártársadalom
felé, mely értelmében minden magyar búvár pályázattal minősítési szintért
folyamodhatott. A pályázatok és az azokhoz mellékelt dokumentumok alapján
a Bizottság több lépésben történő értékelés után, – számos esetben
hiánypótlási eljárás kezdeményezéssel is – pályázók minősítési szintjére
javaslatot tett. Az alapminősítési eljárás időszakát – a Bizottság
kérésére – az Elnökség meghosszabbította, hogy a lehető legtöbb
búvárnak módja legyen a pályázaton részt vennie. A Bizottság munkáját
az évvégére befejezte és a következő év februárjára a megajánlott búvár-
és búvároktatói fokozatok elnyerése érdekében vizsga időpontot írt ki.
A Bizottság munkájával párhuzamosan elkészült a CMAS irányelveinek megfelelően
az MBSZ Búvárminősítési Szabályzata, amit jóváhagyásra a CMAS Végrehajtó
Bizottsága részére megküldtek.
Az Alapminősítő Bizottság 1992. évben alapos megfontolás
és mérlegelés után meghozott döntése, illetve a búvár- és búvároktatói
vizsgák eredményei alapján 461 fő kapott CMAS búvár és búvároktatói minősítést.
A minősítések megoszlása az alábbiak szerint alakult: 180 fő CMAS 1 *-os,
168 fő CMAS 2 *-os, 79 fő CMAS 3 *-os, 34 fő CMAS 4 *-os búvár és 14 fő
CMAS 1 *-os, 12 fő CMAS 2 *-os, és 4 fő CMAS 3 *-os búvároktató. Az MBSZ
által végzett alapminősítés és a CMAS búvároktatási rendszer beindítására
tett előkészületek ellenőrzése céljából Walter Tichy úr, a CMAS technikai
elnökhelyettese június hónapban felkereste az MBSZ-t. A helyszíni ellenőrzése
során az alapminősítés végrehajtásával kapcsolatban a CMAS nem tett észrevételt
és a minősítéseket elfogadta.

A Magyar Búvár Szövetség Búvárminősítési
Szabályzatát 1992. június 20án Párizsban a CMAS Végrehajtó Bizottsága
jóváhagyja. Ezzel a döntéssel Magyarországon elindult a CMAS által regisztrált,
nemzetközi búvároktatási rendszer működése, mely alapján az MBSZ jogosult
a CMAS kétoldalas, fényképes, nemzetközi búvár- és búvároktatói minősítő
kártyák kiadására. Az év végén Czakó László vezetésével megkezdte működését
az MBSZ Búvároktatói Kollégiuma. A következő (1993) év novemberében Miskolc
Tapolcán szervezte meg a Szövetség az első magyarországi CMAS búvároktatói
tanfolyamát, a tanfolyam vezetője Czakó László volt. Az CMAS Búvároktatói
Kollégium elnöki tisztségéről Czakó László 1994-ben lemond, javaslatára
Kollár K. Attilát bízzák meg ezzel a tisztséggel, aki a 2003. évvégig
(lemondásáig) irányítja a CMAS búvároktatók szervezetét. 2004. január
1-től Zelenák Józsefet nevezi ki az MBSZ a Kollégium elnökének.
Sokszínűvé válik a hazai búvároktatás…
1993-ban készült el sokszorosított formában
a PADI „Open Water” és „Mentőbúvár” jegyzetei
a Ganz-Mavag Búvár Klub segítségével. A jegyzetek megjelenése után néhány
hónappal, 1994. tavaszán Marx Tamás megtartotta az első hazai PADI búvároktatói
tanfolyamot, közel másfél tucat résztvevővel, akik mindegyike (az első,
vagy külföldön tartott második vizsgán) PADI búvároktatói minősítést szerzett.
Jogosan vetődik fel a kérdés, mi volt a PADI búvároktatói tanfolyamnak
a vonzereje, hogy alig egy évvel, a viszonylag „egyszerű”
alapminősítés után, egy költséges, több búvártanfolyam elvégzése utáni
– a résztvevők állítása szerint – nehéz búvároktatói vizsga
ilyen népszerű volt a hazai búvárok körében? Nos ennek számos oka volt.
Voltak olyan búvárok, akik PADI oktatók lettek, de korábban tudatosan
nem vettek részt az alapminősítésen. (Ennek általában egyéni ellenérzésekből
származó okai voltak.) Voltak olyanok, akiket vonzott a kihívás, az új
ismeretek elsajátítása, a megmérettetés versenye. Megint mások a PADI
búvároktatói tanfolyamra jutottak el a búvárkodás olyan szintjére, hogy
vállalkoztak a tanfolyam elvégzésére. Voltak olyanok is, akiket meggyőzött
a PADI reklámja, felfogása, s a „legnagyobbhoz” tartozók akartak
lenni. S feltétlenül szólni kell arról is, hogy Marx Tamás egy igen meggyőző,
s hitelesnek tűnő egyéniség volt…
A több búvároktatási rendszer „egymás
mellett élése” nem volt zökkenőmentes, a pletykák, híresztelések,
a „negatív kampány” – sajnos – sok törést, sok
árnyékot vetett a kezdetektől fogva, és ezért (is) nagyon szűk teret engedett
egyes fontos, közös célok megvalósításának&
A Magyar Búvárszövetség 1994. évi Közgyűlése elfogadja a
Technikai Bizottság javaslatára a Merülési Szabályzatot. A Merülési Szabályzat
tervezetét Czakó László készítette. A Merülési Szabályzatot az MBSZ 1996.
és 1998. évi Közgyűlései módosították, majd 2005. január 1-től egy alapjaiban
új, átdolgozott Szabályzat lépett hatályba.
Az első magyar szerző által írt búvártankönyv 1994-ben jelent
meg, Kollár K. Attila: „Könnyűbúvár ABC” című alapfokú búvártankönyve,
a Zöld Vonal Kft. gondozásában. A tankönyvet az MBSZ a CMAS alapfokú búvártanfolyam
tankönyvének elfogadta, és tansegédletként történő használatát ajánlotta
a CMAS búvároktatóknak. Az ABC-ből 2005. februárjáig tanultak a CMAS alapfokú
búvártanfolyamok hallgatói, mivel ekkor felváltotta az MBSZ gondozásában
megjelent új hivatalos tansegédlet, a „CMAS alapfokú búvártanfolyam”
c. jegyzet.
Az elkövetkezendő években több búvár oktatást segítő jegyzet,
könyv, tankönyv jelent meg több oktatási rendszer részéről, így 1995-ben
jegyzet formájában a PADI „Haladó gyakorlatok nyílt vízi búvárok
számára” , a „Divemaster kézikönyv” , 1996-ban Hajnal
Gábor: „Búvárzsebkönyv” c. könyve, 1997-ben a PADI „Mentőbúvár
kézikönyv” c. jegyzet, valamint # Könnyűbúvár oktatási segédanyag
„kezdő szint” és a „Mentőbúvár ismeretek” c. jegyzetek
a NAUI búvárok képzéséhez.

Az MBSZ Technikai Bizottsága kidolgozza
az MBSZ Szakbúvár Minősítési Szabályzatát és az ahhoz kapcsolódó oktatási
tematikákat (1994), majd szakbúvár oktatói tanfolyamokat tart (1995. március),
ezzel megkezdődik a Szövetség keretében több, mint egy tucat szakterületen
az MBSZ szakbúvár oktatás. A későbbiekben a szakbúvár oktatás keretén
belül megkezdődnek a NITROX, majd a kevertgázos CMAS speciális minősítést
nyújtó képzések is.
Magyarországon
1997-ben kezdi meg működését az SSI búvároktatási rendszer. Ebben az évben
szervezik meg az első búvároktatói, illetve átminősítő tanfolyamot is.
A következő évben megjelenik az „SSI Open Water Diver Manual”
című, igényes kivitelű alapfokú tankönyv az SSI Magyarország Kft. gondozásában.
A 2000. esztendő után
történt…
2000. áprilisban megkezdi működését Magyarországon
a NASE búvároktatási rendszer. Még ebben az évben megjelenik az „Open
Water Diver” c. alapfokú-, majd 2001-ben „Advanced open water
diver” c. haladó tankönyv a NASE Magyarország Kft. gondozásában.
A búvárismeretek egy sokakat érdeklő részterületével, a
víz alatti fotózás ismereteit foglalja össze Násfay Béla módszertani könyve,
a „Víz alatti fényképezés és filmezés”, ami 2000-ben, a Cser
Kiadó gondozásában jelent meg.
2001-ben megalakul a UEF, a Víz alatti
Felfedezők Szövetsége, az első magyar alapítású búvároktatási rendszer,
mely az év nyarán megtartotta első búvároktatói- és átminősítő tanfolyamát.
Ezzel egy időben jelent meg a „UEF Alapfokú búvárismeretek”
című tankönyve, majd a következő években a „Haladó búvárismeretek”,
a „Merülések roncsokban”, a „Merülések szabadtüdövel”
és 2009. elején a színes nyomású „Mélymerülés”. (A könyvek
szerzője Kollár K. Attila, kiadójuk a UEF Kft.)
2001-ben Magyarországon megkezdi működését (de legalább is ekkor vált
széles körben ismertté) az 1960-as években az USA-ban alapított PDIC
búvároktatási rendszer.
2002. áprilisban megkezdődik az IANTD oktatási rendszerben a búvárok,
búvároktatók képzése.
A búvároktatási rendszerek 2000. utáni években számos új tankönyvet
jelentettek meg, a PADI „Go dive”-ot (2001), illetve a „Rescue
Diver Kézikönyv”-et (2004), de megjelent a „NAUI búvár kézikönyv”
(2001), továbbá a „Búvár kézikönyv – Búváriskola a kezdőtől
a haladóig” (2003) is.
Az elmúlt években több búvár közösség különféle
szervezeteket hozott létre, melyek közül a 2002. januárjában megalakult
Magyar PADI Búvárok Szövetségét – elnöke Mátrai Gábor –
említjük meg. A szervezet hivatalos működése két-három év után megszűnt.
A hazai búvároktatás 2004. évi történései közül jelentős
súlyú esemény volt, hogy Szabó Attila vette át a hazai SSI búvároktatási
rendszer szervezését, irányítását, mely új lendületet hozott a szervezet
életébe. A szervezet jelentősen növelte búvárbázisai és búvároktatói
számát, s mintegy 11 magyar nyelvű tankönyvet adott ki 2009. április
végéig.
A búvároktatók képzésében fontos változást hozott a 2004.
évi I. számú, a Sportról szóló törvény, mely értelmében, a búvároktatóknak
oktatási tevékenységük folytatásához más vonatkozó előírások betartása
mellett, rendelkezniük kell az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott
OKJ 33 896201 azonosító számú, búvár szakágban érvényes Sportoktató
minősítéssel is. A hivatkozott rendelkezések alapján 2004-től országszerte
több településen, több, mint száz búvároktató vett részt a búvár-sportoktatói
tanfolyamokon.
Egy igen jelentős esztendő a 2006-os a hivatásos búvárok
képzésének hosszú történetében. Több évtizedes kitartó munka után ez
év május 31-én után vették át első alkalommal oklevelüket a II. Világháború
utáni első, nyilvánosan meghirdetett, hivatalos szakképzésben részt
vett Közlekedési és Vízépítési búvárok (OKJ: 33 5642 06).
A barlangi búvárkodás, búvároktatás területén jelentős
változást hozott a 2007-es év elején megjelent a 3/2007. (I. 22.) KvVM
rendelet, mely a barlangok nyilvántartásáról, a barlangok látogatásának
és kutatásának egyes feltételeiről, valamint a barlangok kiépítéséről
szóló korábbi 13/1998. (V. 6.) KTM rendeletet módosította. Az új szabályozás
10. §-a az eredeti rendelet 17. §-t a 17/A-17/D. §-okkal egészítette
ki, mely a barlangi búvármerülés és a barlangi búvároktatás feltételeit
szabályozta. A rendelet új, 5. sz. melléklete a látogatási célú barlangi
búvármerülésre igénybe vehető barlangok, illetve a búvároktatás céljára
igénybe vehető barlangok körét határozta meg.

UGRÁS
A LAP TETEJÉRE |
|