             |
SZEMELVÉNYEK
A BÚVÁRRÉGÉSZET TÖRTÉNETÉNETÉBŐL
Mit rejtenek a hazai vizek mélyei, sekélyesei?
Mit rejtenek a hazai vizek mélyei, sekélyesei?
A vizek kavicsos-homokos-iszapos aljzatai fednek-e érdekes, különleges
tárgyakat, eszközöket? A víz alatti régészet segít e titkok felderítésében,
felkutatásában...

A mindennapok embere a rég múlt időkkel
kapcsolatos feltárások közül többnyire csak "szenzációkról" értesül, melyek
legtöbbször kincsek, arany, ezüst, drágakövek, gyöngyök felfedezéséhez
kapcsolódik.
A tudomány azonban egészen másként gondolkodik
és működik, és könnyen lehet, hogy egy kő, fa, vas, vagy agyag tárgynak
nagyobb tudományos értéke és jelentősége van, mint egy csupor aranyéremnek...
Jó példa erre egy román régész által, az erdélyi Tatárlak-falván talált
mintegy 6.000 éves rovásírásos amulett, illetve agyagtáblák. A lelet értéktelen
agyagból készült igaz, tudományos jelentősége azonban felbecsülhetetlen,
mondhatjuk, hogy aranyat ér...

A tatárlaki korongocska és a környezetében talált agyagtáblák
felíratai
Az
előzőekhez kapcsolódva, a régész célkitűzéseiről, elgondolásairól, a "kincsekhez"
való "viszonyulásáról" Dr. Tóth J. Attila "A Duna kincse"
- Kutatás Mária királynő hajói után" c. cikkében az alábbiakat írta:
"...el
kell oszlatnunk egy sokaknál megjelenő félreértést. A témakör a kincs,
a kincskeresés, kincsvadászat és a régészet fogalma köré csoportosul.
"Hála" napjaink silány ismeretterjesztésének és az oktatás zuhanó
színvonalának, a nagyközönségnek egyre kevesebb fogalma van arról, hogy
mi a régészet célja. Itt most nem áll módunknak eloszlatni a sötétséget,
csupán néhány aspektusra szeretnénk a figyelmet felhívni a "kincses
hajók" kapcsán. A régészt NEM az különbözteti meg elsősorban a kincskeresötől,
hogy ö nem a saját, hanem a múzeum szekrényébe gyűjti a leleteket. A régészet
egy tudomány, több mint száz éve folyamatosan fejlődő módszertannal és
eszköztárral. Számunkra gyakran nem is maga a tárgy a fontos, hanem az
összefüggés, melyben előkerül. Ezért nem leleteket, kincseket gyűjtünk,
hanem módszeresen feltárunk, dokumentálunk. A leleteket és lelőhelyeket
önmagukban, összefüggéseikben és párhuzamaikkal összevetve elemezzük,
így készül a történelem. A régész számára tehát nem feltétlenül 10 dkg.
arany a kincs, hanem egy új információ, amely kiegészíti, vagy éppen megváltoztatja
a már ismert képünket a múltról (tehát a régészek által rekonstruált múlt
nem statikus, hanem állandóan változik). Röviden: a kincses hajóban számunkra
nem biztos, hogy éppen az onnan előkerülö érmek az igazán fontosak, hanem
maga a fa hajótest..."
 
A Duna esztergomi és visegrádi szakasza régi metszeteken
E bevezető után nézzük, mit rejtenek a
hazai vizek, pontosabban mire bukkantak a búvárrégészek véletlenül, vagy
tudatos kutatások során a felszín alatt...
A legendák világa...
Kezdjük a legendáknál... Szinte minden magyar
gyermek tudja - legalább is az én gyermekkoromba tudta - hogy a szőke
Tisza időnként szelíd, máskor pusztító vize alatt, valahol rejtőzik a
nagy hun király(unk?), Attila vasból-ezüstből-aranyból készült hármas
koporsója... Arról, hogy Attilának a hármas kororsójával kapcsolatban mi
is az igazság, nagyon kevés tudható. Egyes újabb feltételezések szerint
még az sem biztos, hogy a Tisza mellett temették el az uralkodót.. Amennyiben
mégis az elterelt Tisza mélyére történt a temetés, akkor is a folyó több,
mint másfél ezer éves változása miatt (453-ban hunyt el Attila) nem biztos,
hogy a sír helye ma is a mederben van. Maradjunk abba, lehet, hogy egykoron
fény derül majd, hogy a történet legenda, vagy valóság...

Attila (Atilla) hun király viaszszobra a Keszthelyi Történelmi
Panoptikumban
A
víz mélyén lévő régészeti maradványok közül meglehetősen közismertek -
az előzőekben már említett - Mária királyné kincses hajói. Ebben az esetben
történelmi tényről van szó, korabeli feljegyzések tanúskodnak a hajók
pusztulásáról. A roncsok nyughelye valahol a Dunában, Esztergom magasságában
van. Ebben az esetben "még" ötszáz évesek sincsenek a maradványok,
de eddig - sajnos - nem sikerült az elsüllyedt hajók nyomára bukkanni...

Mária királyné (1505-1558, II. Lajos magyar és cseh király
felesége)
Leltárak a víz alatti örökségünkről...
Jogosan tehető fel a kérdés, hogy csak
legendás emlékek, feltáratlan roncsok pihennek a magyar vizek mélyén?
Határozott és egyértelmű a válasz nem. S mit, és mióta tudunk a felszín
alatti értékeinkről, történelmünk, multunk sokszor nagyon fontos tárgyi,
néma tanúiról?
A múlt víz alatt lévő emlékeinek, pontosabban
építészeti maradványainak első felmérését Rómer Flóris, a magyar régészet
egyik kiemelkedő alakja kezdte meg, még a múlt század második felében.
(Rómel Flóris Ferenc Pozsonyban született 1815. április 12-én, Nagyváradon
1889. március 18-án hunyt el. Életútja nagyon változatos, pap, Benedek-rendi
szerzetes, tanár, régész, művészettörténész, a szabadságharcban honvédtisztként
vett részt, majd börtönre ítélték, ahol négy évig raboskodott, művészettörténész,
múzeum alapító, egyetemi tanár, az MTA tagja, a Magyar Történelmi Társulat
egyik alapítója, a magyarországi műemlékvédelem egyik első kezdeményezője.)

A
jeles kutató az 1860-as években bejárta az országot, pontosan felmérte
és lerajzolta a romokat, épületmaradványokat. Figyelmét nem kerülték el
a Balatonban és a Dunában fekvő romok sem. Említést tett például a fenékpusztai-
és a tétényi romok vízbe nyúló részeiről is.
A régészeti lelőhelyek nyilvántartásba
vétele egy különösen fontos feladat, hiszen a világ gyorsan változik,
egyre több helyen építenek-bontanak, s így az értékes leletek könnyen
- akár örökre is - elveszhetnek. A részben, vagy egészben víz alatt lévő
régészeti maradványok feltérképezése - kataszterbe vétele - a későbbiekben
is folyamatos feladatot képezett.
Időben
egy nagy ugrást téve a legközelebb, mint "átlag búvárok" Rádai
Ödön: "Ásatások a víz alatt" című, a Móra kiadó gondozásában
1964-ben megjelent könyvében olvashatunk összefoglalást a hazai régészeti
lelőhelyekről. A könyv utolsó fejezetében (Mit rejt a víz idehaza?) a
magyar könnyűbúvárkodás "megalapítója", az első magyar békaember
összefoglalta az akkor ismert víz alatti régészeti lelőhelyeket. Rádai
könyvében megemlít számos, a víz alól előkerült leletet is. Természetesen
a hivatkozott könyv néhány oldala, az olvasmányos leírás nem tekinthető
egy tudományos igényű kataszternek, mindenesetre azt bizonyítja, hogy
az 1950-es évek végén, 1960-as évek elején létezett ilyen adattár. Vélelmezhető,
továbbá, hogy Rádai Ödön a lelőhelyekről sokkal több információval bírt,
hiszen a "Régészek a víz alatt és a levegőben" c. könyvében
(1990. Gondolat kiadó) több helyen az első könyvben nem szereplő helyszínekre,
eseményekre, illetve leletekre utalt.

A
következő - általunk ismert - kataszter Dr. Nagy Árpád tudományos kutató
nevéhez fűződött, aki a Szépművészeti Múzeum Antik Gyűjtemények osztályán
1990-ben megkezdett Burkus Ákos informatorikus közreműködésével egy számítógépes
nyilvántartási rendszer felállítását a hazai víz alatti régészeti leletekről,
lelőhelyekről. (Megjegyzésre érdemes, hogy Dr. Nagy Árpád Miklós régész
nemzetközi meghívás keretében 1982-től több nemzetközi búvárrégészeti
feltáráson vett részt. A magyar búvárrégész az ún. mediterraniumi víz
alatti régészeti feltáráson végzett munkákról több - búvár szakmai - publikációt
is megjelentetett. Ebben az időben a magyar régészbúvár szoros kapcsolatot
alakított ki a franciaországi DRASS (víz alatti régészeti szervezet) központjával.)
A
hazai vizes, víz alatti régészeti lelőhelyek kataszterizálásának kiemelten
fontos munkája a későbbiekben tovább folytatódott, s a legteljesebb anyag
2006-ra készült el Dr. Tóth J. Attila irányítása és vezetése mellett.
A kezdetek...
Természetesen
a magyarországi vizek felszíne alatt lévő emlékeink listába foglalásán
kívül a hivatásos és "amatőr" búvárrégészek feltárásokat, víz
alatti ásatásokat is végeztek.
Az
1950-es évek elejétől, amikor hazánkban elkezdődött a könnyűbúvárkodás,
több helyen és alkalommal olyan régészeti emlékek véletlen, vagy tudatos
felkutatására irányuló búvárakció indult, melyben nem vettek részt tudományos
szakemberek. Az ilyen "spontán" kutatások részben különféle
búvármunkákhoz kapcsolódtak, főleg kúttisztításokhoz, de voltak egyéni
indíttatású, kimondottan "amatőr régészeti" célú akciók is.
Megjegyzésre érdemes, hogy ez utóbbi munkálatok egy része tudományos,
jogi, s más egyéb szempontokból is megkérdőjelezhetők. Voltak viszont
olyan tevékenységek is, ahol régész(ek) is jelen voltak, s ők irányították
a tevékenységet.
Az elsőre (búvármunkák) álljon itt példaként
az Egri-vár kútjának tisztítása, az utóbbira (célirányos feltárás) pedig
a Vár-barlang kútjainak vizsgálatai.
Az
1970-es évek végén a budapesti Vár alatti pince rendszere, illetve az
itt lévő több, mint 100 kút feltárása kezdődött meg. A részben amatőrökből
álló lelkes csoport - Liptai Ervin, Luther András, Bodó Éva, Tyahun Nimród,
Krach Ernő, Pásztor János - kutatásait kezdetben Zolnay László (Budapesti
Történeti Múzeum) régész vezette. A búvok (a Földtani Intézet barlangászai?)
segítségével végzett feltárások során egészen a XI. század tárgyi emlékekig
sikerült "visszajutniuk" a kutatóknak.
Sajnos
a későbbiekben az ígéretesnek tűnő kutakban végzett felderítési kedv áldozatot
is követelt. 1984-ben egy piliscsabai kút kutatása alkalmával egy műszaki
hiba rosszul elgondolt kijavítása L. Ervin búvár életébe került. (A kút
vízszint csökkentésére beszerelt robbanómotoros szivattyú leállt, L. Ervin
az eszköz megjavítása céljából a szűkített felső részű kútba leereszkedett
és az ott felgyülemlett kipufogógázban megfulladt.)
Ezekben
az időkben még folytak "kutatások" - többek között - Hévízen,
Pilisvörösváron, Visegrádon, Esztergomban. Általánosságban elmondhatók,
hogy az említettekkel kapcsolatosan nem ismertek jelentős eredmények,
s általában ezek a munkák-kutatások biztosan nem mindig a legjobban szolgálták
a tudományos feltárások ügyét...
Tudományos igényű búvárrégészeti feltárások...
A
"spontán feltárások" mellett tervszerű búvárrégészeti kutatásokra
is sor került az elmúlt évtizedekben...

Kiemelten
kell szólni egy, a Duna menti, régóta ismert és érdekes helyről, a "bölcskei-szikláról".
Az 1151,4 folyamkilométernél található víz alatti "szikla" veszélyt
rejtett a hajósok számára. A helybéliek régóta ismerték a víz alatti zátonyt,
mert jó halfogó helynek bizonyult. Az 1970-es években figyeltek fel a
régészek a helyre, amikor egy hajó zátonyra futásának kivizsgálása alkalmával
egy római kori bélyeges tégla került elő a víz alól. Több mint egy évtizeddel
később, 1986. októberében rendkívül alacsony vízállás mellett 18 darab
kisebb-nagyobb domborműves, feliratos római kori kőfaragványt emeltek
ki a szekszárdi és bajai régészek búvárok segítségével. A gazdag leletanyag
bizonyította, hogy értelme van a további alapos kutatásoknak. A víz alatti
régészeti feltárások a bajai régészek vezetésével, irányításával és búvár
közreműködésükkel kezdődött meg. A hivatásos kutatók által irányított
feltárásban számos búvár, búvárklub működött közre az elmúlt húsz évben,
melyek napjainkban is folynak. A víz alatti ásatások során előkerült leletek
a Szekszárdi Múzeum állandó kiállításon tekinthetők meg. A bölcskei víz
alatti ásatásról hazai és nemzetközi szakmai konferenciákon számos tudományos
előadás hangzott el. A Cousteau-csoport a Dunáról készített film magyarországi
forgatásakor az ásatások helyszínén is készítettek felvételeket. Magyar
búvár filmdokumentációk is készültek Bölcskén: a víz alatt lévő oltárköveket
Medek Miklós örökítette meg filmen, majd később a régészeti feltáró munka
folyamatát dokumentálta Gajó Gusztáv. Elvitathatatlan, hogy napjainkig
a magyarföldön végrehajtott legnagyobb szabású, de különösen leghosszabb
ideig tartó víz alatti régészeti feltárása a bölcskei ásatás volt.

Megjegyzésre
érdemes, hogy a víz alatti régészet - nem kincsvadászat! - igen népszerű
a külföldi kedvtelési célú sportbúvárok között is. A biztonságos merülések,
a víz alatti régészeti érdekek megóvása, valamint a speciális ismeretek
megszerzése érdekében a CMAS, a Búvár Világszövetség már az 1990-es évek
elején kidolgozott egy amatőr régészbúvár mínősítést nyújtó szakbúvártanfolyamot.
Egy érdekes feltárás indult Dr. Búza Péter
várostörténész szakmai irányításával 1986-ban - mely több éven keresztül
tartott - Budapesten, a Füvész-kertben az Illés-kút romjainak feltárása,
melyben Horváth Győző vezetésével a VM Nautilus Könnyűbúvár Szakosztály
búvárai vettek részt.
Az elmúlt években számos helyen végeztek
- több esetben jelentős eredményekkel - búvárrégészeti feltárásokat a
hazai búvárok. Az 1990-es évek közepén Szeged magasságában a Tiszában
kezdtek feltárásokat a Manta Búvárklub tagjai, majd Gajó Gusztáv búvároktató
folytatta a munkákat. Az előzetes dokumentációs kutatások alapján megállapították,
hogy Gyulafehérvárról Bécsbe , III. Károly udvarába értékes római feliratos
kőtömböket szállító három hajó közül az egyik 1723. október 10-én kikötés
közben elsüllyedt. E kutatások során a régmúlt hajózásának emlékeire is
kiemelt figyelmet fordítanak. A kutatások során egy 18 méter hosszúságú,
sajátosan épített, laposfenekű, valószínűleg a XVIII. századból származó
fahajóra bukkantak.
A
közelmúltban végzett búvárrégészeti feltárásokról csak említést teszünk,
mivel oldalunknak nem célja a "naprakész" információ biztosítása.
A búvárrégészek a Tiszában vizimalmok maradványait, régi fahidak cölöpjeinek
vizsgálatát végezték el. Őttevény mellett, a Kunszigeten római kori őrtorony
és falmaradványokra bukkantak a régészbúvárok. Magyar - szlovén - francia
program keretében a Mosoni-Dunán végeztek, illetve végeznek víz alatti
felderítéseket a folyóban már felfedezett, illetve a könyvtári előmunkálatok
alapján feltételezett helyeken. A nemzetközi program keretében a búvárrégészek
a résztvevő országok nemzeti programjaiban kölcsönös segítséget nyújtanak
egymásnak. Kiemelt feltárási körzet a Dráva, ahol több un. bödönhajót
fedeztek fel a kutatók.
A hazai búvárrégészet szervezeti kérdései...
A
hazai búvárrégészet szerveződésének, szervezeti fejlődésének egy fontos
dátuma volt 1991. október 3-a, a Magyar Régészeti és Művészettörténeti
Társulat keretében búvárrégészeti csoport alakult. A csoport első vezetője
Dr. Nagy Árpád volt, akit Csepregi Oszkár, az MBSZ elnöke követte e tisztségben.
Csepregi Oszkár igen sokat tett a magyarországi búvárrégészeti tevékenység
segítése, annak eredményeinek a hazai és nemzetközi - elsősorban a CMAS
Tudományos Bizottságában történő - elismertetése és megismertetése érdekében.
Az elmúlt években a Szakosztályt a hivatásos régész (és e mellett magas
minősítésű, gyakorlott, tapasztalt búvár) Dr. Tóth J. Attila irányítja.
A
hazai és nemzetközi búvárrégészet vonatkozásában nagyjelentőségű volt
a 2001-es esztendő. "Sok évszázad kultúráinak emlékeit rejti a folyók,
tavak, tengerek mélye. Ezeknek az emlékeknek egy része kincskeresők prédája
lett szerte a világon." Az UNESCO ezért négyéves előkészítő munka
után, amelyben 90 ország 350 szakembere vett részt, a 31. Közgyűlésen,
2001. november 2-án elfogadta a világ víz alatti örökségének védelméröl
szóló konvenciót, melyhez Magyarország is csatlakozott.
Az elmúlt évtizedben számos hivatalosan bejegyzett és baráti társaság
figyelme irányult a roncsok, az elmúlt korok emlékei iránt. Néhány, a
Világhálón elérhető szervezet nevét megemlítjük, akik publikációik, közleményeik
aszerint feltárásokat végeztek: OCTOPUS Tengeri Régészeti Kutató Egyesület,
a balatonlellei TopGun Víz Alatti Kutatócsoport, a Magyar Roncskutatók,
Wiking Kutatócsoport. Oldalunk szerkesztőinek nem célja és feladata, sőt
nem is jogosultak az említett - és más - roncskutató csoportok, szervezetek
tevékenységének értékelése, annak minősítése, hogy munkájukat jogosan,
vagy jogtalanul, engedéllyel, vagy engedély nélkül, szakmailag megalapozottan,
vagy megalapozatlanul végzik. Fontosnak tartottuk azonban e szervezetek
nevének említését, mivel összeállításunk témájához tágabb, vagy szűkebb
értelemben kapcsolódnak búvár tevékenységükkel.
Az
Octopus Egyesülettel kapcsolatban meg kell említeni, hogy szervezésükben
az 1990-es évek végén Dél-Afrikában egy nagyszabású roncskutatásban, roncs
feltárásban, "leletmentésben", kincskeresésben éveken keresztül
nagyszámú magyar búvár vett részt. Első feladatuk a XVIII. Századi építésű
holland hadihajó, a Bato kutatása volt. A feltárást 1996. november 10-én
kezdte meg a - gyakorlatilag napi merüléseket végrehajtó - 5-9 fő búvár.
A munkát 1998. június 30-én fejezték be. Megjegyzésre érdemes, hogy a
feltárásról meglehetősen kevés hivatalos érdemi információ jutott el a
hazai búvárokhoz, mivel a résztvevők nyilatkozatait, publikációit szigorú
szerződésben rögzítették. A csoport egy újabb feladatra készült (kapott
megbízást), azonban a feltárás egyik - szellemi - vezetőjének, F. Istvánnak
a halálos búvárbalesete (is) a folytatásban zavart okozott.
Régi, víz alatti roncs, s még sem tartozik a régészeti
leletek közé?
Valószínűleg
sok búvár gondolja úgy, hogy egy "régi" hajóroncs, vagy repülőgép
roncs felfedezése, feltárása, dokumentálása, esetleg kiemelése régészeti
tevékenység. Vitathatatlanul komoly munka, kutatás, jeles és fontos tevékenység
egy ilyen feltárás, azonban - bármennyire is csalódást jelent - nem szükségszerűen
tartozik szorosan a régészeti feltárások közé. A hivatásos régészet -
szakmai elgondolások és indoklás alapján - meghatározta, hogy az 1700-as
évek első harmada előtti korból (1711 előtti időből) származó leletek
esetében beszélhetünk régészeti feltárásokról. Ez természetesen nem azt
jelenti, hogy a későbbi korokból származó anyagoknak nem lehet fontos
történelmi, hadtörténeti, ipartörténeti, kulturális, néprajzi, stb. jelentősége,
mindössze annyit, hogy ezek a későbbi időszakból származó emlékek nem
a régészet céltárgyai, célhelyei.
A
"közelmúlt" (magyarul a nem régészetinek minősülő) emlékeinek
kutatására és feltárására számos kezdeményezés indult az elmúlt évtizedekben
a búvárok részéről. A II. világháborúban igen sok harci jármű fejezte
be "aktív" pályafutását folyóink, tavaink vizében. Egy 1945-ben
készített felmérés szerint a Dunában mintegy 400 hajó, 15 repülőgép, a
Tiszában 76 hajó, a Balatonban pedig 40 hajó és kb. ugyanennyi repülőgép
roncsai pihennek. Röviden megemlékezünk, ezekről a "régi" -
gyakorta egyáltalán nem veszélytelen - maradványok feltárására irányuló
búvármunkákról.
Repülőgéproncsok a Balatonban...
A II. Világháború a Balatont - kis túlzással
- roncstemetővé változtatta. A hazánk légterében zajló harci cselekmények
áldozatai közül szovjet és német repülőgép roncsok egyaránt találhatók
legnagyobb tavunk vízben.
A
több, mint fél évszázada zajló kutatások és eredményes roncskiemelések
közül csak néhányat "villantunk fel" a továbbiakban.
Több világháborús roncs felkutatásában
és kiemelésében részt vettek az AMPHORA KSC búvárai. Talán az első ilyen
feltárásuk 1973-ban Alsóőrs térségében volt, ahol megtaláltak és kiemeltek
egy IL-2. repülőgépet,

Balatonkenesénél, 1999-ben megtalált IL-2 roncsának kiemelése
Hosszabb
szünet után 1994. őszén az amphorás búvárok Balatonszemes előtt feltártak
egy Pe-2 típusú vadászbombázót. Talán a legérdekesebb "lelet"
egy Junkers Ju-88-G-1 tipusu repülőgép roncsa volt. Erre korábbi adatgyűjtés,
keresés után 1996-ban került sor. Ez a harcirepülőgép volt a német hadsereg
legjelentősebb bombázója, melynek a G-1 egy továbbfejlesztett, nehézvadászgép
változata volt. Ezt a feltárás eredményességét segítette, hogy az AMPHORA
a Hadtörténeti Intézettel és Múzeummal megkötött együttműködési szerződés
keretében, szoros együttműködésben dolgozott Punka György repüléstörténésszel,
Tóth Ferenc és Bruckner János roncskutatókkal.

Bruckner János (balról) és Tóth Ferenc egy roncs feltárása
közben
Megjegyzésre
érdemes, hogy a Ju-88-G-1 iránti kiemelt nemzetközi figyelem nyilvánult
meg. Ez annak volt köszönhető, hogy a Ju 88 típusból mindössze két épségben
megmaradt példány van a világ múzeumaiban, az un. "A" és az
"R" változatból, míg a "G" sorozat egyetlen gépe sem
maradt meg.

(Ismételten emlékeztetőül megjegyezzük,
hogy ezeket az eredményes kutatásokat csak példaként, messze a teljesség
igénye nélkül említettük meg, hiszen - az említett időszak előtt-után
- számos más sikeres és eredményes repülőgép roncs kutatás történt hazánkban.)

A
hazai roncskutatók a légi járművek maradványai mellett a háború más emlékeit
is feltárták a Dunántúlon. Így többek között találtak és "feltártak"
vízzel elárasztott bunker jellegű hadállást, valamint kiemeltek Párduc
(Panther) tipusú harckocsi(ka)t is.
Magyar hadihajók roncsai...

Czakó László
A
"közelmúlt emlékei" közé tartoznak az egykor volt magyar hadihajók
maradványai, melyek közül több a közeli Adria mélyén nyugszik. A magyar
hajóroncsok kutatása kapcsán tisztelettel és elismeréssel kell szólni
kell Czakó László több évtizedes adatgyűjtő munkájának eredményéről. Igaz,
az összegyüjtött anyagban szereplö helyszínek nem hazánk területén találhatók,
de nemzeti történelmünk dicső részét képező, valaha magyar lobogó alatt
hajózó hadihajók nyughelyeit tartalmazzák. Czakó tapasztalatait, eredményeit
több a televízióban bemutatott dokumentumfilmben, számos fotójával és
szakpublikációjában, közleményében osztja meg a roncskutatás iránt érdeklődőkkel.
Egy jelentős és fontos munkája a "Monarchia hajóroncsai" című,
kereskedelmi forgalomban kapható DVD-je.

Czakó
László kutatásai alapján , következetes kitartása eredményeként valósult
meg a mindenidők legnagyobb magyar hajójának maradványához, a Szent István
csatahajóhoz szervezett horvát-magyar búvárrégészeti expedíció. Magyar
búvárok először 1994. október 25-én merültek le az un. előexpedíció keretében
a Szent István roncsához. (A Szent István előexpedícióról ismertető található
a "MÚZEUM" részben.) A továbbiakban a legnagyobb szabású magyar
tengeri búvárrégészeti vállalkozások a Szent István csatahajóhoz szerveződtek.
Az előkészületekben, a helyszíni feltárásokban és a kutatások kiértékelésében
horvát és magyar hivatásos régészek, történészek, amatőr roncs- és hajószakértők,
búvárok, operatőrök, orvosok, szervezők, hajósok vettek részt. A két "előexpedíció"
után közös, nemzetközi megállapodáson alapuló horvát-magyar búvárrégészeti
feltárás kezdődött az Adriában, Premuda előtt, a Szent István csatahajó
roncsánál. Az első expedíciót további kettő követte a következő években.
Az expedícióknak igen komoly média visszhangja volt. Az első két felfedezőútról
a Duna TV több mint félórás, önálló filmet vetített. A Szent István búvárrégészeti
expedíciók történetét, eredményeit két alkalommal Budapesten, a Hadtörténeti
Múzeumban önálló kiállítás keretében bemutatták. Ezekre a kiállításokra
Horvátország kölcsönadta a csatahajóról felhozott leleteket. (A Szent
István csatahajóról és a búvárrégészeti expedíciókról a 2002. évi Ünnepi
Könyvhét alkalmával jelent meg Balogh Tamás - Csepregi Oszkár:
A Szent István csatahajó c. igen érdekes és szép könyve a General Press
Kiadó gondozásában.)

Czakó
László álláspontja: "A roncsmerülés mindig a könyvtárban kezdődik!"
Nos, véleményét mi sem igazolja jobban, hogy hosszú könyvtári és terepbejáró,
merülő kutatás után megtalálta a hős Zenta roncsait is, majd a sort a
Streiter folytatta. Az elmúlt évben (2006) Isztria közelében, 41 méteres
mélységben nyugvó, az I. Világháborúban aknára futott magyar torpedónaszád,
a Flamingó "iratkozott" fel a megtaláltak listájára...
Könyvek a búvárrégészetről...
Végezetül említést érdemes egy áttekintést tenni a magyar
nyelvű, búvárrégészet tárgyú könyvekről.
Az
"alapmű", J. Y. Cousteau - F. Dumas: "A csend világa"
c. könyvének két fejezete (Kincsek a víz alatt, Az elsüllyedt múzeum)
foglalkozik a víz alatti archeológiával, régészettel. E területen elmaradt
a "nagy vetélytárs" H. Hass, az "Érintetlen mélységekben",
illetve Hass Xarifa expedícióján részt vett E. Eibesfeldt: "Ezer
atoll világa" c. műveikben csak utalnak, illetve említést tesznek
roncsmerülésekről, és "leletmentésekről". A búvárrégészetről
és a kincsvadászatról sokat tudhatnak meg az érdeklődők J. Y. Cousteau
- P. Diolé: "Kincskeresés a tenger mélyén" címü könyvéből. A
történetek között megtalálhatók a Calypso kutatásai, a roncsfeltárás eszköztárának
bemutatása, valamint szemelvények régi, híres tengeri katasztrófákról
és kincsvadászokról. Beszédes cím a "Vizek mélyén - idők mélyén".
A könyv A. Kondratov műve, mely a távoli múlt emlékeit mutatja be és a
víz alatti régészet jelentős eseményeit dolgozza fel. Szintén módszertani
könyv, mely a víz alatti régészetet a megszületésétől kíséri figyelemmel
V. Blavatszkij - G. Koselenko: "Víz alatti régészet" c. könyvecskéje.
Az utóbb említett két könyv magyar nyelven történő kiadásának időpontját
feltétlenül fontos megemlíteni: Kondratov könyve 1984-ben, a Blavatszkij
- Koselenkó féle könyv pedig 1966-ban jelent meg. Az évszámok részben
utalnak bizonyos technikai kérdések és események aktualitására, valamint
kikövetkeztethető az is, hogy az adott időszak kelet-európai "irodalmi-tartalmi"
sajátos jegyeit (magyarul túlzásait, torzításait) is magukon viselik a
művek.
  
 
Néhány a búvárrégészethez kapcsolódó könyvborító
A
híres és történelmi szempontból is érdekes hajóroncsok iránt érdeklődő
búvár könyvespolcáról nem hiányozhat a tartalmas és gazdagon illusztrált
könyv, N. Pickford műve az "Elsüllyedt hajók és kincsek atlasza".
Meglehetősen ritka könyv a Novotréd kiadó által 1989-ben megjelentetett
G. Hoffmann: "Elsüllyedt világok" című műve. A könyv tartalmáról
az alcím tanúskodik: "A tenger alatti régészet regénye. Hajók és
városok a tenger mélyén". Félve említjük meg D. Lenihal: "Merülés"
c. könyvét, mivel a fordítás meglehetősen komoly bírálatot kapott, - jogosan,
bár ez nem ritka eset (sajnos) még az utóbbi években is a magyar nyelvre
lefordított könyvek esetében - viszont a mű egy része az amerikai régi-,
illetve történelmi értékű roncsok felkutatásának történeteit ismertetve
szorosan kapcsolódik a búvárrégészet témaköréhez. A hazai szerzők művei
közül többre már korábban utaltunk, de a teljesség igénye érdekében álljon
itt is egy felsorolás, Rádai Ödön: "Ásatások a víz alatt", "Régészek
a víz alatt és a levegőben", illetve Balogh Tamás - Csepregi Oszkár:
"A Szent István csatahajó". Rádai Ödön a búvárrégészetnek a
"Búvárkalandok" c. könyvében is szentel egy fejezetet. Az említett
rész a híres "ezüstflotta" feltárásának történetével, és a régészeti
kutatás levegőből és a víz alatt történő végrehajtás módszereivel foglalkozik.
UGRÁS
A LAP TETEJÉRE |
|